Nieuws

Je bent hier:

Nederlandse Loterij

GEZONDE GENERATIE

TeamNL’er als rolmodel in nieuwe campagne
Binnen de unieke samenwerking van de Gezonde Generatie, een initiatief van 20 gezondheidsfondsen, NOC*NSF en Nederlandse Loterij wordt er hard gewerkt aan een inhoudelijke en impactvolle strategie. Via deze weg geven we graag een korte update.

Programma’s ontwikkeld
Vanuit deze samenwerking worden er, met de input van onderzoek, verschillende programma’s ontwikkeld en omarmd om de jeugd gelukkiger, gezonder en sportiever te maken. Zo blijkt uit onderzoek van MarketRepsonse dat jongeren (12-18 jaar) een hoge prioriteit geven aan gezond eten en drinken, sporten en bewegen. Zij zien het belang hiervan voor een goede gezondheid, meer dan volwassenen dat doen. Tegelijkertijd zien jongeren dat weinig andere jongeren in hun omgeving er een gezond leefpatroon op nahouden: zij zien dat slechts 16-17% genoeg beweegt of gezond genoeg eet. Dit doet de vraag rijzen: Hoe stimuleren wij jongeren om gezonder te leven?

Verantwoordelijk
Jongeren geven daarin zelf al deels antwoord. Ze geven aan het belangrijk te vinden dat er meer gesport wordt op school. Daarnaast willen jongeren graag dat ‘samen sporten’ en sporten in club- en verenigingsverband wordt gestimuleerd. Opvallend genoeg is dat de jongeren zichzelf minder verantwoordelijk houden voor een gezond leefpatroon, maar juist de overheid, ouders en onderwijs aanwijzen als belangrijkste ‘verantwoordelijken’. Het geeft het belang aan van het optimaliseren van een gezonde omgeving van de jongeren, naast de bewustwording van eigen verantwoordelijkheid.

Campagne
De jeugd heeft dus behoefte aan rolmodellen en succesvolle jongeren in hun omgeving. Met deze kennis zijn we gestart met de ontwikkeling van een programma om de volwassen omgevingsdoelgroep te betrekken en te activeren in hun rol als rolmodel. Hiervoor is ook een belangrijke rol weggelegd voor TeamNL’ers, die vanuit hun eigen verhaal zowel de jongeren maar ook de volwassenen kunnen inspireren gezonder te gaan leven. De komende maanden zullen we met een krachtige campagne komen die Nederland in het hart raakt, met een belangrijke rol voor TeamNL, als supporter van de Gezonde Generatie.

Bekijk ook eens de website van de Gezonde Generatie.

Speel bewust 18+

Gerelateerd nieuws